Akademia

Mindfulness, czyli po polsku uważność

Mindfulness, czyli po polsku uważność zyskuje olbrzymią popularność. Wdraża się ją do szkół na zachodzie, jest coraz powszechniej stosowana w terapii, a także oferuje się ją menedżerom, członkom dużych organizacji i przedstawicielom różnych grup zawodowych dla podniesienia ich wydajności czy lepszego radzenia sobie ze stresem.

Mindfulness na skróty:

Uważność jest uczeniem się kontrolowania uwagi i nierozproszonego koncentrowania jej na bodźcach wewnętrznych i zewnętrznych. Innymi słowy polega na byciu obecnym w „tu i teraz”. Ideałem jest osiągnięcie koncentracji, która jest doskonale zrównoważona – uwaga nie jest zbyt napięta ani zbyt rozluźniona.


Nauka uważności odbywa się głównie przez medytację, a także techniki oddechowe czy świadomą pracę z ciałem. Pierwotnie rozwijała się w środowisku praktykujących buddyzm, poszukujących wewnętrznego spokoju, szczęścia i mistrzowskiego opanowania własnego umysłu.


Zwróciła uwagę psychologów i terapeutów mających poniekąd zbieżne cele tj. zainteresowanych skutecznymi narzędziami radzenia sobie ze stresem czy poprawy zdolności poznawczych. Chcieli oni jednocześnie móc oferować ludziom niezależnie od ich światopoglądu wartościowe metody w sposób wolny od tradycyjnej otoczki religijnej i kulturowej. 


W ciągu ostatnich dekad przeprowadzono więc wiele badań mających na celu określić ich faktyczną przydatność. Dialog naukowców i zachodnich specjalistów od pracy z ciałem i umysłem z mistrzami medytacji przyczynił się do powstania wielu programów treningowych i stylów praktyki uważności odpowiednich dla zachodniego człowieka.

Badania naukowe potwierdzają skuteczność i pozytywny wpływ medytacji i uważności na ciało i umysł. Psycholog Daniel Goleman i psychiatra Richard J. Davidson w swojej głośnej książce „Trwała Przemiana” wybrali te najbardziej rzetelne.

 

Wskazują, że medytacja istotnie zwiększa czujność, czyli umiejętność ciągłego podtrzymania uwagi, pomaga ograniczyć jej błądzenie i poprawia pamięć, przekładając się bezpośrednio na lepsze osiągnięcia np. wyższe wyniki w egzaminach na studiach.

 

Uważność pozwala lepiej sobie radzić ze stresem, zmniejszając reaktywność na bodźce stresowe i przyspieszając powrót do równowagi. Wreszcie takie praktyki ułatwiają radzenie sobie z lękiem i trudnymi uczuciami. Według autorów wiele z tych efektów może zostać wypracowanych na stałe przy odpowiednim treningu.

 

Sam Goleman znany ze spopularyzowania pojęcia „inteligencji emocjonalnej” dowodzi też, że ta ulega poprawie w wyniku praktyki uważności. Dzięki niej dochodzi do wzrostu empatii i jednocześnie lepszego radzenia sobie z emocjami. Oznacza to, że praktykujący uważność lepiej rozumieją innych, ale nie dają się przytłoczyć swoim lub cudzym stanom emocjonalnym. Jego zdaniem przekłada się to na ich lepsze kompetencje przywódcze.

 

Wpływ medytacji i uważności jest widoczny także na poziomie ciała. Według badania przeprowadzonego przez zespół naukowców Instytutu Nauk Kognitywnych i Nauk o Mózgu Maxa Plancka w 2017 roku, praktyka medytacyjnej obecności i uważności prowadzi do rozrostu obszarów mózgu odpowiedzialnych za uwagę czy rozumienie mentalnych stanów innych.

 

Trening uważności zmniejsza objawy depresji, niepokoju i zwiększa dobrostan. Profesor Hebert Benson z Uniwersytetu Harvarda w wielu badaniach dowiódł także, że techniki medytacyjno-oddechowe wpływają korzystnie na fizjologię organizmu zwiększają jego wydolność i odporność.

Podsumowując, według aktualnego stanu wiedzy naukowej medytacja mindfulness istotnie korzystnie wpływa na większość funkcji poznawczych człowieka. Przy tym pozwala rozwijać kompetencje, które są bardzo istotne dla przywódców, pracowników na współczesnym rynku pracy czy uczniów i studentów.

pisał Robert Dominik

Udostępnij ten post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Podziel się tutaj swoją opinią